فاجعه انسانی در یمن پس از محاصره سعودی

کمیته بین‎المللی صلیب سرخ اعلام کرد حدود یک میلیون یمنی به دلیل توقف واردات سوخت و تشدید حملات سعودی طی 11 روز گذشته در معرض ابتلا به وبا و دیگر بیماری های ناشی از آب های آلوده قرار دارند.
«الکساندر فیت» رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن گفت: بسته شدن مرزهای یمن باعث تعطیلی شبکه آب آشامیدنی و فاضلاب این کشور شده و این مسئله خطر شیوع وبا را افزایش داده است. هم اکنون، سیستم‎های آبی و بهداشتی در الحدیده، صعده و تعز به دلیل کمبود سوخت متوقف شده‎اند. عواملی چون آلودگی آب ها، کمبود و نبود کمک های امدادی، دارویی و غذایی، جمع نشدن نخاله ها و زباله ها، کمبود کادر پزشکی و درمانی و آمادگی نداشتن برای رویارویی با حالات فوق العاده، موجب شیوع سریع بیماری در یمن شده است.
نشریۀ پزشکی «لانست» نیز  با انتشار گزارشی اعلام کرد: حملات جنگنده های ائتلاف به یمن به ریاست عربستان سعودی، بیمارستان ها و شبکه های آب رسانی را نابود کرده است.
به گزارش اسکای نیوز، هر روز ۱۳۰ کودک در یمن بر اثر گرسنگی و بیماری می‌میرند. این در حالی ا‌ست که محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن از سوی نیروهای ائتلاف عربی همچنان ادامه دارد. سازمان بهداشت جهانی طی روزهای گذشته در گزارشی اعلام کرد: از 27 آوریل امسال (7 اردیبهشت ماه) تاکنون 940 هزار و 768 مورد مشکوک به بیماری وبا در یمن مشاهده شده است. طی این مدت دو هزار و 208 نفر در اثر وبا جان باخته اند. این بیماری در 22 استان یمن شیوع یافته و تنها در استان مجمع الجزایر «سقطرا» بیماری وبا مشاهده نشده است.سازمان ملل اعلام کرده است حدود 15 میلیون یمنی به دلیل تعطیلی مراکز پزشکی از خدمات درمانی محرومند.